donderdag 23 mei 2013

Competentiemodel voor mediawijsheid

Bron: www.mediawijzer.net

Wat is mediawijsheid nu precies? De Raad voor Cultuur introduceerde het begrip in 2005 als: ’… het geheel van kennis, vaardigheden en mentaliteit waarmee burgers zich bewust, kritisch en actief kunnen bewegen in een complexe, veranderlijke en fundamenteel gemedialiseerde wereld’. Deze beschrijving wordt door velen gezien als zeer accuraat, maar ook lastig om in de praktijk mee te werken. Want als je niet goed weet waar mediawijsheid precies voor staat, hoe kun je er dan onderzoek naar doen, lesmateriaal voor ontwikkelen, laat staan het meten?



Meten van Mediawijsheid: definitie van mediawijsheid
In 2011 heeft een projectgroep de uitdaging opgepakt om antwoord te geven op de vraag ‘Wat is mediawijsheid en op welke wijze kan gemeten worden hoe mediawijs iemand is?’. De projectgroep heeft het startdocument ‘Meten van Mediawijsheid’ opgeleverd. Deze projectgroep heeft, onder leiding van EYE Filminstituut, zwaar en baanbrekend werk verricht om mediawijsheid meetbaar te maken. Resultaat is een definitie van mediawijsheid in 14 competenties verdeeld over 4 competentiegroepen.

Competentiemodel: Versimpeling definitie mediawijsheid
En dan is nu de tweede stap gereed: een verdere versimpeling van de definitie tot een model bestaande uit 10 competenties die elk zijn uitgewerkt in 5 algemene niveaus. In het model is de definitie van mediawijsheid kernachtig verwoord: ‘Mediawijsheid = de verzameling competenties die je nodig hebt om actief en bewust deel te kunnen nemen aan de mediasamenleving. Dit model is ontwikkeld op basis van de inzichten en ervaringen van een aantal experts die midden in de mediawijsheidpraktijk staan. Op 15 november 2012 is dit competentiemodel gepubliceerd op Dé Onderwijsdagen én op de Media and Learning Conference in Brussel. Zo beschikken we over de nieuwste bouwsteen onder het gedachtegoed.
Het is model is bedoeld als handvat bij:
  • de ontwikkeling van mediawijsheidproducten en -diensten.
  • het inzichtelijk maken van het aanbod.
  • de vormgeving van (eenvoudige) meetinstrumenten.
Competentiesmodel downloaden
Bij het competentiemodel horen de volgende bestanden:
Doorontwikkelen van competentiemodel
In 2013 wordt een volgende stap gemaakt. Deze stap zal bestaan uit het opstellen van competentieniveaus die specifiek gericht zijn op bepaalde doelgroepen. Zoals bibliotheekmedewerkers, vakdocenten en leerlingen, maar ook ouders en senioren. Een leraar voor de klas heeft immers andere mediawijsheid nodig dan een peuter in groep 1 of een leerling uit 4-VWO.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten