donderdag 13 juni 2013

Ict inzetten in de les met het TPACK-spellenpakket

Bron: www.kennisnet.nl

Dinsdag 11 juni 2013 - gepubliceerd door Webredactie mbo om 14:36
TPACK-spel
TPACK-spel
Om ict effectief in te zetten in de les heb je als docent ict kennis, dicactisch kennis en vakinhoudelijke kennis nodig. En deze 3 zaken moet je ook nog ´ns op de juiste manier weten te combineren. Dit is TPACK en het spel helpt hierbij. Nu ook online te spelen!

Het spel
Aan de hand van zelf gekozen vakinhoud bedenk je nieuwe onderwijsactiviteiten. Je combineert de inhoud op een creatieve manier met verschillende didactische vormen en ict-hulpmiddelen.
Spelregels
Het werkt simpel. Er zijn drie stapels met kaartjes:
  1. Een stapel met didactische werkvormen als simulatie, klassikale instructie en zelfstandige oefeningen maken.
  2. Een stapel met ict-hulpmiddelen, als video, digitaal schoolbord en mindmap software.
  3. En uiteraard een stapel met verschillende leerinhouden. Je trekt uit alle drie de stapels een willekeurige kaart.
Met deze combinatie ga jij en je teamgenoten aan de slag om een concrete onderwijsactiviteit te ontwerpen. Vervolgens ga je met je kennis op de drie gebieden op zoek naar de meest geschikte combinatie.
Twee voorbeelden
Je leerlingen moeten het protocol “handen wassen in een zorgomgeving” leren (vakinhoud). Je leerlingen voeren het protocol in de praktijk uit en leggen de handelingen vast op video. In groepsvorm vergelijken zij het protocol met hun eigen opnamen en geven elkaar feedback (geïntegreerde kennis van didactiek en ict).
Je wilt het thema “democratie” aan je leerlingen uitleggen (vakinhoud). Je creëert samen met je leerlingen op een digitaal schoolbord een elektronische mindmap om vervolgens discussie op gang te brengen over “democratie” (geïntegreerde kennis van didactiek en ict).

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen