Er zijn vandaag de dag een hoop leuke webtools (webdiensten – ‘web 2.0′-sites) die je kunt gebruiken voor je werk of door de leerlingen in jouw klas. In de meeste gevallen moet je – wil je van deze webdiensten gebruik kunnen maken – een account bij de betreffende dienst aanmaken (“sign in / Sign up”). In deze blogpost vind je vijf aandachtspunten (tips) om in gedachten te houden als je bij enige webdienst een account wilt aanmaken.
#1. Gebruik een tijdelijk of “wegwerp” e-mailadresOm je bij een webdienst te registeren moet je vaak een hoeveelheid persoonlijke gegevens invullen w.o. je e-mailadres, je naam en moet je een wachtwoord bedenken, waarmee je voortaan op jouw account kunt inloggen. Vaak krijg je via het e-mailadres dat je bij de registratie moet opgeven een e-mail toegestuurd met daarin een ‘link’ (verificatie-mail). Door het klikken op die ‘link’ bevestig jij jouw aanmelding en heb je toegang tot de betreffende dienst. Er zijn ook webdiensten die alléén een e-mailadres en een wachtwoord vragen. Maar.., misschien wil je jouw e-mailadres en eventueel gevraagde persoonlijke gegevens niet prijsgeven. Maak dan gebruik van een tijdelijk e-mailadres… Doe dat zeker als je de webtool alleen maar even wilt uitproberen. Kortom: gebruik i.p.v. jouw echte naam een “alias” en een zg. “wegwerp” of tijdelijk e-mailadres. Een lijstje met diensten die je voorzien van zo’n tijdelijk e-mailadres kun je vinden op Pepermunt.net op de pagina “Tijdelijk e-mailadres” of ga naar Google en zoek bijvoorbeeld op “wegwerp mail” o.i.d.
#2. Gebruik een “wachtwoord manager”Door het gebruik en het uitproberen van veel webtools “verzamel” je een grote hoeveelheid inlognamen en wachtwoorden. Je kunt deze laten onthouden door jouw browser (een bruikbare oplossing als jij de enige gebruiker van de pc bent) of – en is veel beter en veiliger – een “wachtwoord”-manager gebruiken. Met een “wachtwoord”-manager kun je al jouw wachtwoorden, gebruikersgegevens en andere persoonlijke zaken op jouw computer opslaan achter één hoofdwachtwoord. De database waarin al die informatie is opgeslagen wordt versleuteld, zodat iemand zonder het hoofdwachtwoord absoluut niet bij jouw wachtwoorden kan komen.Er zijn gratis “wachtwoord”-managers. Gewoon even zoeken op Google.
Gebruik nooit het wachtwoord dat je ook gebruikt om in te loggen bij je webmail, sociale netwerken, internetbankieren, enz. Je weet maar nooit!
- Meer over KeePass op Computer!Totaal: “Wachtwoordbeheer met KeePass”
Zelf doe ik dat nooit. Ik maak altijd een account aan met een e-mailadres. Mijn vertrouwen in de mensheid is groot, maar bij deze manier van een account aanmaken, heb ik ineens een dosis wantrouwen… Je geeft namelijk middels deze optie een webdienst toegang tot je account bij een sociaal netwerk en daarmee dus de mogelijkheid er allerlei dingen te doen (zie afbeelding hieronder). Nou, dus mooi niet!!
- Interessante leesstof is in dit verband een artikel dat ik vond op Frankwatching: “Traditionele vs. social login: wat kiest de gebruiker?“
Kijk ook eens wie het eigendom heeft van het materiaal dat je op de website plaatst of maakt: ben jij dat of de beheerders van de betreffende site. Wat doen de beheerders van de site met het door jou geplaatste materiaal? Het goed doorlezen van de gebruiksvoorwaarden – liefst voordat je een account aanmaakt, is dus best wel belangrijk, ook al kost dat wat tijd.
#5. Hoe is de privacy van de website geregeld?
Hoe veilig zijn jouw gegevens? Worden ze misschien aan derden verstrekt..? Best wel belangrijk om te weten. Dus: lees ook voor het aanmelden de “privacy verklaring” op de betreffende site.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten