donderdag 21 februari 2013

Digitaal geletterd

Bron: www.forkenning.blogspot.nl van Bert Plaat




Bijna al onze leerlingen zijn vaardig met smartphone en Facebook, maar hoe zit het in hebben van voldoende inzicht in impact en risico's van sociale communicatie? En hoe kun je als leerling zeker weten of de aangebode informatie betrouwbaar is van een website? En voor onze groene opleidingen: hebben leerlingen kennis van relevante websites voor onze vakrichtingen? Kunnen zij handig filteren in onze Groene Onderwijs portalen? Kunnen de begeleidende docenten dit wel? Kortom: zijn we op onze scholen informatievaardig?

Landelijk onderzoek van de Koninklijke Academie van Wetenschappen (KNAW) laat zien dat het huidige informaticaonderwijs niet leidt tot digitale geletterdheid: een basisvaardigheid in de huidige ICT-gedomineerde samenleving. De KNAW pleit daarom voor een nieuw, verplicht vak in de onderbouw van havo/vwo en grondige vernieuwing van het keuzevak Informatica in de bovenbouw.
Die zal ook moeten gelden voor het Groene Onderwijs. Groen Kennisnet toont de urgentie op dit gebied door op de publicatie van de KNAW te wijzen. Op de site van Groenkennisnet is module informatievaardigheden voor docenten te vinden ontwikkeld door de WUR.

Meer informatie is te vinden via deze link.

Download hier 'Digitale geletterdheid in het voortgezet onderwijs' op de website van KNAW in pdf formaat. Het advies is ook in ePub te downloaden voor je tablet.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen