dinsdag 14 augustus 2012

Facebook

Bron: www.frankwatching.com

In 3 weken tijd is er ontzettend veel gebeurd rondom ‘s werelds grootste sociale netwerk Facebook  Hieronder staan in 17 korte items nieuwe functionaliteiten.

Nieuwe functionaliteiten voor gebruikers


1. Verstuur een fysieke postkaart met een Facebook-foto

Facebook test een nieuwe feature, die het mogelijk maakt om een briefkaart te sturen met een Facebookfoto erop. Hiervoor kunnen eigen foto’s van leden en foto’s van vrienden worden gebruikt.



2. Een gokje wagen op Facebook? Nu met echt geld!

Nee, dit gaat niet over de aandelenkoers. De app Bingo & Slots Friendzy heeft een primeur. Het is de eerste app op Facebook, waarmee vrienden kunnen spelen om echt geld. De app is vooralsnog alleen in het Verenigd Koninkrijk beschikbaar voor leden van 18 jaar en ouder. De komende tijd verschijnen er meer apps waarbinnen met geld gegokt kan worden. Onder andere Zynga heeft interesse om in dit nieuwe speelveld te stappen. Voor Facebook is het een nieuwe manier om geld te verdienen. Zo zou het netwerk een percentage of een vast bedrag van de opbrengsten kunnen vragen aan ontwikkelaars van de games.

3. Zoeken op internet met Facebook

Facebook test momenteel een ‘search the web‘ functie uit. Deze is toegevoegd aan de zoekmachine en biedt bezoekers de mogelijkheid om zoekresultaten van het web te halen. Bing verzorgt (niet verrassend) deze search. Het doel zou niet zijn om een zoekmachine te worden, maar om de huidige zoekfunctie te verbeteren.

4. Verhalen bewaren voor later

Facebook test een nieuwe functie die het gebruikers mogelijk maakt om verhalen te bewaren in een map om ze later te lezen, te vergelijken met het toevoegen van een tweet aan je favorieten in Twitter. Op dit moment is de functie slechts voor een kleine groep gebruikers beschikbaar. Of het tot een volledige uitrol komt is nog niet duidelijk.

5. Facebook stories

Met www.facebookstories.com lanceert Facebook een omgeving waar verhalen van gebruikers met de wereld gedeeld worden. Elke maand behandelt de site een nieuw thema, met bijpassende verhalen van Facebookgebruikers. Je kan je eigen verhaal ook indienen, als het gaat over een opmerkelijke manier waarop je Facebook in je leven hebt gebruikt.

6. Grotere foto’s in Timeline & Timeline wordt verplicht

Foto’s die je bovenin je Timeline aanklikt worden nu groter weergegeven. Uit het succes van sites zoals Pinterest blijkt dat veel mensen gesteld zijn op een (meer) visuele ervaring. Facebook speelt hier in toenemende mate op in door foto’s en video’s prominenter weer te geven. In januari introduceerde Facebook de Timeline-profielen. Vanaf deze herfst worden deze voor alle gebruikers verplicht. Op de nieuwe profielen is veel commentaar, niet iedereen is ervan gecharmeerd. Desondanks zet Facebook door. Voor het eind van dit jaar heeft iedereen een Timeline-profiel.


Facebookpagina’s: functies en ontwikkelingen


7. Gesegmenteerd posten

Je berichten in de newsfeed van je fans targetten op leeftijd, geslacht, taal, locatie, opleiding, et cetera. Het kan nu. Tijdens het posten van een bericht kun je aangeven dat het bericht alleen in de newsfeed van bepaalde fans mag verschijnen. Je kunt je berichten dus gerichter versturen en daardoor de relevantie verhogen.

8. Meer opties paginabeheer

Goed nieuws voor beheerders van Facebook pagina’s. Facebook heeft 3 nieuwe functies uitgerold:
Pagina's scheduled posts

  • Scheduled Page Posts: maak updates en plan ze in voor publicatie op een later moment. Het publicatiemoment kan 10 minuten tot 6 maanden in de toekomst liggen
  • Unpublished Page Posts: maak berichten aan die niet in de timeline van je pagina verschijnen. Handig als je zo’n bericht als sponsored story wil inzetten voor een specifieke groep fans.
  • Page Admin Permissions: maak verschillende gebruikersgroepen aan, met specifieke rechten. Nuttig voor organisaties waar meerdere mensen zich bezighouden met (verschillende aspecten van) Facebook.

9. Interactie Nederlandse Facebook pagina’s verdubbeld

Het afgelopen jaar is de interactie op de grootste Nederlandse Facebookpagina’s ruim verdubbeld. Ook het aantal fans stijgt gestaag. Gemiddeld met 12% per maand. Het aantal gebruikers in Nederland is gegroeid tot 6,6 miljoen. Daarmee bereikt Facebook 42% van de internetpopulatie. De toename in interactie wijst erop dat bedrijven beseffen dat het louter verzamelen van likes onvoldoende is en dat de meerwaarde van Facebook met name zit in de kwaliteit van de contacten met fans. Dit alles blijkt uit onderzoek van Yes2Web.


Facebook statistieken & nieuwtjes


10. 955 miljoen Facebookaccounts (of toch niet)

De teller qua aantal actieve accounts blijft oplopen, alhoewel minder snel dan in het verleden. Inmiddels heeft Facebook 955 miljoen actieve gebruikers. Echter, van die accounts blijken er 83 miljoen nep te zijn volgens eigen opgave van Facebook. Het aantal ‘echte’ actieve accounts zou daarmee op 872 miljoen uitkomen.

11. Jongere kinderen op Facebook?

Officieel moet je 13 jaar of ouder zijn om een profiel aan te maken op Facebook. In de praktijk omzeilen veel jongeren dit door te liegen over hun leeftijd. Facebook verwijdert accounts van te jonge kinderen, maar dat is vechten tegen de bierkaai. Daarom denkt men nu na over een nieuw beleid. Een mogelijkheid is om profielen van jongere kinderen toe te laten, als die zijn gekoppeld aan het account van een ouder. De ouders kunnen op die manier controle uitoefenen.

12. Aandelenkoers keldert en Facebook draait verlies in Q2

De beurskoers van Facebook-aandelen vindt gestaag de weg naar beneden. Tikte de koers op de eerste beursdag nog even 45 dollar aan, inmiddels is dit gezakt tot rond de 20 dollar. Op 16 augustus komen er meer aandelen op de markt, omdat medewerkers dan hun Facebookaandelen mogen verkopen. Eind dit jaar komen er nog meer aandelen op de markt. Volgens sommige analisten zal dit extra aanbod tot verdere koersdalingen leiden. Over het tweede kwartaal van dit jaar werd een verlies van 157 miljoen dollar geleden, met name als gevolg van eenmalige kosten rond de beursgang. De omzet, het aantal gebruikers en de omzet per gebruiker namen wel toe. Een uitdaging voor het bedrijf is hoe (voldoende) geld te verdienen aan gebruikers die Facebooken via een smartphone.

13. Facebook aansprakelijk voor massale feestjes?

De Duitse deelstaat minister Reinhold Gall wil Facebook aansprakelijk stellen voor uit de hand gelopen massale feesten die via het netwerk georganiseerd worden. Onlangs liep een Facebook-feest uit de hand. De organisator, een 20-jarige Duitser, moet een boete van 227.052 euro betalen als vergoeding voor vernielingen en de kosten van politie-inzet.


14. Facebook op de groene toer

Qua uitstoot van broeikasgassen blijkt Facebook het een stuk beter te doen dan Google. In 2011 bedroeg de uitstoot 269 gram per actieve gebruiker. De totale CO2 uitstoot was 285.000 ton. De openheid en het streven om de uitstoot terug te dringen kunnen zelfs rekenen op een positieve reactie van Greenpeace.

Facebook adverteren


15. Reclame op smartphones voor apps

Facebook gaat op smartphones reclame tonen voor apps. De reclame verschijnt in de nieuwsfeed van mobiele Facebookgebruikers. Facebook onderneemt hiermee een poging om geld te verdienen aan mobiele gebruikers, iets waar het tot nu toe moeite mee heeft gehad. De feature bevindt zich nu nog in een beperkte betatest. Adverteerders kunnen targetten op platform (IOS, Android), leeftijd, geslacht en locatie.

16. Adverteren op Facebook duurder, maar effectiever

Uit onderzoek van TBG Digital blijkt dat de CPM van advertenties op Facebook met maar liefst 58% gestegen is. Met name door de inzet van sponsored stories en de mogelijkheid om het mobiele nieuwsoverzicht te targetten. Ook blijkt dat de CTR op sponsored stories fors hoger is dan die van standaard advertenties. In Nederland zijn de kosten per klik min of meer gelijk gebleven, terwijl de CTR en CPM stijgen.

17. Premium ads als self service

Facebook biedt een beperkt aantal partijen de mogelijkheid om premium advertenties in te kopen via self-service. Een premium advertentie is een uiting, die kan rekenen op een opvallende positie. Inkoop is op basis van CPM en alleen mogelijk met grotere budgetten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten